ជីវប្រវត្តិ និងច្បាប់ក្រមង៉ុយ


គេ​មិនដឹង​ពី​ថ្ងៃ​ខែ​កំណើត របស់​អ្នក​ភិរម្យ​ភាសា​អ៊ូ ហៅ​ង៉ុយ ទេ ប៉ុន្តែ​ឯកសារ​បាន​អះអាងថា លោក​ប្រសូត នៅ​ឆ្នាំ​១៨៦៥ ត្រូវ​នឹង​ពុទ្ធ​សករាជ ២៤០៨ នៅ​ភូមិ​ព្រៃ​អណ្ដូង​ស្វាយ ឃុំ​កំបូល ស្រុក​ភ្នំពេញ ​(​បច្ចុប្បន្ន​ស្រុក​អង្គស្នួល​)​ ខេត្ត​កណ្ដាល ។​ ហើយលោកមានឈ្មោះ​ពី​កំណើត​គឺ អ៊ុក អ៊ូ ហៅ​ង៉ុយ ។ ​ឯកសារ​ដែល​អាច​ប្រមូល​បាន​ឥឡូវនេះ មិន​បាន​បញ្ជាក់​ទេ​ថា លោក​មាន​បងប្អូន​ប៉ុន្មាន​នាក់ គឺ​គ្រាន់តែ​និយាយថា​លោក​ជា​កូន​ទី​២​ក្នុង​គ្រួសារ​ប៉ុណ្ណោះ ។​ បិតា​របស់​លោក គឺ​ចៅពញា​ធម្ម​ធារា មេឃុំ​កំបូល នាម​អ៊ុក ។ រីឯ​មាតា នាម អៀង ជា​បុត្រី​របស់​ចៅពញា​ម៉ុក មេឃុំ​ស្ពានថ្ម ស្រុក​ខេត្ត​ជាមួយគ្នា ។ មាតាបិតា លោក​ត្រូវជា​បងប្អូន​ជីទួតមួយ​នឹង​គ្នា ។​ ​ជីវិត​ស្នេហា​របស់​កវី​ប្រជាប្រិយ​យើង​ ពុំទាន់​មាន​ឯកសារ​ណា​រៀបរាប់​ទេ យើង​គ្រាន់តែ​ដឹង​ថា​ ក្រោយពី​បាន​ចាក់​សិក្ខាបទ​មកជា​គ្រ​ហស្ត​ លោក​មាន​ភរិយា ឈ្មោះ អ៊ិន និង​មានកូន​សុទ្ធតែ​ប្រុស​ចំនួន​៦​រូប​,​រួមមាន​ឈ្មោះ ដួង​,​ចេង ,​ចា​,​ចិន​,​ចុង​,​ចេវ ។
តាម​ការបញ្ជាក់​របស់​លោក យី ធន់ ក្នុងចំណោម​កូន​លោក​ទាំង​៦​រូប មាន​កូន​ទី​៥ ដែល​មាន​ទេព្យកោសល្យ​ខាង​សំនួនវោហារ ហើយ​ក៏​ល្បីល្បាញ​ផងដែរ​ក្នុង​ឈ្មោះថា​"​អាចារ្យ​ចុង​" ។ តាម​ពត៌មាន​ខ្លះ​ទៀត​និយាយ​ថា លោក​អ៊ុក អ៊ូ មាន​ចៅ​ម្នាក់​ទៀត​ដែរ ដែល​មាន​វោហារ​ល្បី​ខាង​ច្រៀង​អា​យ៉ៃ ហើយ​មាន​រូបរាង​ស្គម​ស្ដើង​ដែល​គេ​ធ្លាប់​ឮ​ឈ្មោះថានាយ​ស្លឹក ។ នៅពេល​ច្រៀង​អា​យ៉ៃ នាយ​ស្លឹក​តែង​ឧទ្ទេស​នាម​ខ្លួន​គាត់​ថា​"​ស្រុក​ខ្ញុំ​នៅ​ខាងលិច​ ពោធិចិនតុង កូន​អាចារ្យ​ចុង ចៅ​អាចារ្យ​ង៉ុយ​" ។​ អាចារ្យ ចុង បានទទួល​អ​និកម្ម​ក្នុង​គុក​នយោបាយ​នៅ​ឆ្នាំ ១៩៥៥ ពេញ​បោះឆ្នោត​គណៈបក្ស​ប្រជា​ធិ​តេ​យ្យ ប្រកួតប្រជែង និង​បក្ស​សង្គមរាស្ត្រនិយម។
ក្នុងការ​រស់នៅ​ជា​កសិករ តា​ង៉ុ​យ​មាន​ប្រជាប្រិយ​ភាពខ្លាំង​ខាង​វោហារ និង​ល្បិច​លើក​កំណាព្យភ្លាមៗ ច្រៀង ឡើង និង​សំនៀង​សាដៀវ​យ៉ាង​ពិ​រោះ ព្រមទាំង​ចំណេះ​ខាង​ធ​ម៏​អា​ថ៍​យ៉ាង​ខ្ពង់ខ្ពស់ ដែល​ធ្វើ​ឧ្យ​កសិករ​ឯទៀត​រាប់អាន ស្រឡាញ់​ទុក​លោក​ជា​អ្នកប្រាជ្ញ​ក្នុងភូមិ​ស្រុក ហើយ​អ្នកស្រុក​ហៅ​លោ​កថា ភិរម្យ ង៉ុ​យ។ បន្ទាប់មក​រដ្ឋអំណាច បាន​តាំង​លោក​ជា ( ក្រម ) គឺជា​ភារៈ​ជន ដែល​ធ្វើ​ទំនាក់ទំនង​ទាក់ទង​រវាង​រដ្ឋបាល និង​ប្រជាជន​ក្នុង​ឃុំ។
ពេល​រដូវរំហើយ ក្រោយពី​កិច្ចការ​ច្រូតកាត់​អ្នក​ប្រា​អក្សរសាស្ត្រ​ខ្មែរ​ក្រម​ង៉ុ​យ តែងតែ​ទេរ​សនា​ប្រៀនប្រដៅ ច្រៀង​កំណាព្យ​បន្ទ​ដោយ​សំនៀង​សាដៀវ​ដ៏​ក្រលួច​ពី​ភូមិ​មួយ ដោយ​យំ​ស្រណោះ​អាណិត​ខ្មែរ​គ្នាឯង ពី​ភាព ខ្សត់ខ្សោយ ក្រីក្រ ល្ង​ង​ខ្លៅ ឈ្លោះ​គ្នាឯង​បែកបាក់​សា​ម្គី។ ល ។ ផ្ទុយ​នឹង​ទម្ងន់​ព​ន្ឋ​ដារ​នៃ​រដ្ឋអំណាច​បារាំង ភាពរហ័សរហួន​ឆ្លាត​ការកេងបន្លំ​ជន​បរ ទេស មាន​ចិន យួន ជាដើម។ សំ​នូរ​ល្បីល្បាញ​ពី​កវី​សិល្បករ​នេះ លេចឮ​ដល់ទី​ក្រុង ហើយ​សម្តេច​ចក្រី​បាន​ហៅ​ឧ្យ ទៅ​ច្រៀង​ថ្វាយ​ស្តេច​ស៊ី​សុ​វ​ត្តិ​ពេញ​ព្រះទ័យ​បាន​ឧ្យ​រង្វាន់​ជា ប្រាក់កាស និង​គោ​រម្យ​ងារ​ជា ព្រះ​ភិរម្យ​ភាសា។
អ្នក​ភិរម្យ​ភាសា​អ៊ូ​​ហៅ​​ង៉ុយ (​ក្រម​ង៉ុយ​) ​គឺជា​​គោរមងារ​​មួយ​​ដែល​​ហ្លួង​ ស៊ីសុវត្ថិ ប្រទាន​​ឲ្យ​​កវី អ៊ុក អ៊ូ ហៅ​ង៉ុយ អ្នក​​ដែល​​បាន​​ធ្វើ​​ឲ្យ​​កូន​​ខ្មែរ​​បាន​​រស់​នៅ​​ក្នុង​​ការ​​ប្រៀន​ប្រដៅ​​បែប​​ប្រជា​ប្រិយ​ដោយ​​ការរួម​បញ្ចូល​​រវាង​​ពុ​ទ្ធោ​វាទ ជា​មួយ បរិស្ថាន​​សង្គមកិច្ច​​កម្ពុជា​នា​​សម័យ​កាល​ថ្មី​មួយ : ​ប្រជាជន​កម្ពុជា​​បាត់បង់​សេរីភាព និង​​ឥស្សរ​ភាព​ជា​ម្ចាស់​​ប្រទេស ដោយ​​ពួក​អាណានិគម​​បារាំង​​បាន​​ចាប់​បង្ខំ​ដាក់​នឹម​​ត្រួតត្រា​។​ ជាមួយនឹង​គោរមងារ​នេះ អ្នកមុខអ្នកកា​រទាំង​ឡាយ​តែង​ហៅ​លោក​ថា​​អ្នក​ភិរម្យ​ភាសា​អ៊ូ ហៅ​ង៉ុយ​ ព្រោះ​ដើម្បី​កុំឲ្យ​ច្រឡំ​នឹង​នាយ​ក្រុមវាំង​ម្នាក់​នា​សម័យ​នោះ​ដែល​ មាន​ឈ្មោះ​​ អ៊ូ ដែរ ។ ក៏ប៉ុន្តែ ឈ្មោះ​ខ្លី ដែល​អ្នកស្រុក​ចូលចិត្ត​ហៅ​ហើយ​ដែល​បន្ត​ស្ថិតស្ថេរ​មកទល់ពេលនេះ គឺ​ឈ្មោះ ​ក្រម​ង៉ុយ​ ។​
អ្នកភិរម្យ​ភាសា​អ៊ូ បាន​ទទួល​អនិច្ចកម្ម នៅ​ថ្ងៃ​សុក្រ ៦​កើត ខែ​មិគសិរ ព​.​ស ២៤៧៩ គ​.​ស ១៩៣៦ ក្នុង​ជន្មាយុ​៧១​ឆ្នាំ ដោយ​ជំងឺ​ទល់​លាមក ។​
ព្រះភិរម្យភាសា អ៊ូ ហៅ ង៉ុយ
១ -នេះគឺច្បាប់ក្រមប្រសើរឧត្ដមទូន្មានអ្នកផង
ប្រើឱនលំទោនកុំបីមានឆ្គងប្រាជ្ញាបុណ្យផង
កើតដោយប្រណិប័តន៍។
នរូអ្នកណាទោះយកអាត្មាចូលសាសន៍ពុទ្ធរដ្ន
ចូរធ្វើឲ្យត្រង់ដោយនូវបន្ទាត់ហៅស្វែងសម្បត្ដិ
យកផ្លូវនិព្វាន។
នរូអ្នកផងទោះដឹងយល់ហោងចិត្ដនោះឲ្យហ៊ាន
បំពេញព្រះផ្នួសដោយព្រះទូន្មានកុំធ្វើលឹកលាន
ដោយចិត្ដអន្ធពាល។
ម្ដាយឪពុកសោតណាស្រលាញ់ស្ងួនភ្ងាហៅកូនសង្សារ
អាចមកបំបួសហេតុចង់សម្ភារប្រើបង់អន្ធពាល
៥ -រៀនដោយក្រមច្បាប់។
សង្វាតសរសេរអស់អញកុំខ្ជិលទើបបានជាគាប់
សង្វាតសូត្ររៀនដោយគ្រូប្រញ័ប្ដិកុំធ្វើលេលាប់
ដោយចិត្ដមាក់ងាយ។
ហៃអស់សាមណេរម្ដាយមកបង្វែរអ្នកជាបាធ្យាយ
សង្វាតសូត្ររៀនដូចលោកទាំងឡាយកុំធ្វើពាយងាយ
ដូចនៅគ្រហស្ថ។
កុំធ្វើរាយមាយនិងគ្រូបាធ្យាយទុកស្មើអម្ចាស់
សង្វាតសរសេរសូត្ររៀនឲ្យណាស់ប្រាជ្ញាយល់ច្បាស់
នាំញាតិទាំងឡាយ។
អាសូរមេបាចិញ្ចឹមរក្សាកុំឲ្យអន្តរាយ
អាចយកមកផ្ញើនឹងគ្រូបាធ្យាយហេតុចង់ពណ្ណរាយ
ប្រយោជន៍ទាំងបី។
មួយចង់ក្ដីច្បាប់ឲ្យខ្លួនបានគាប់នៅនាលោកិយ
មួយចង់ប្រាជ្ញាមិនឲ្យអប្រិយមួយចង់បារមី
១០ -នាំញាតិទាំងឡាយ។
ហៃអស់សាមណេរកុំធ្វើដែលដែរត្រង់ក្ដីពាយងាយ
លំអុតបំរើអ្នកជាបាធ្យាយជូនបុណ្យទៅម្ដាយ
ឪពុកទីទៃ។
សង្វាតសូត្ររៀនកុំធ្វើអៀនប្រៀនក្នុងចិត្ដសព្វថ្ងៃ
លំអុតបំរើផ្គាប់ដោយហរិទ័យបារម្ភមៃៗ
ក្ដីច្បាប់កុំបង់។
ច្បាប់នេះសោតណាទូន្មានអាត្មាដោយនូវក្រិត្យសង្ឃ
ត្រង់ណាហៅច្បាប់កាន់ខ្ជាប់កុំបង់ចំណេរទៅលង់
ខ្លួនបានជាធំ។
សព្វថ្ងៃសោតណាទូន្មានអាត្មាដោយនូវក្រឹត្យក្រម
បំរើបាធ្យាយឲ្យមានបារម្ភទើបខ្លួនជាធំ
ទៅដល់មហាក្សត្រិយ៍។
ច្បាប់នេះសោតណាទូន្មានអាត្មាថេរនៅពុំបាត់
ទោះខ្លួនឥតបុណ្យបំរើមហាក្សត្រិយ៍គោរពប្រតិបត្ដិ
យសនោះពុំលែង។
១៥ -ហេតុបានដឹងច្បាប់បានដូចបង្គាប់ចិត្ដគ្រូយល់ស្ដែង
ទោះទៅបំរើស្ដេចជាគំដែងយសនោះពុំលែង
ប្រាកដពណ្ណរាយ។
ក្ដីនេះជាច្បាប់ឲ្យសាមណេរត្រាប់សព្វសរិលទាំងឡាយ
កុំសើចតិះដៀលអ្នកជាបាធ្យាយអ្នកហោងស្មើម្ដាយ
បង្កើតក្ដីច្បាប់។
សាមណេរណាៗទោះមានប្រាជ្ញានឹងចង់រៀនច្បាប់
ឲ្យយកត្រចៀកនោះឲ្យចូលស្ដាប់ធ្វើដោយក្រមច្បាប់
នៃគ្រូបាធ្យាយ។
សាមណេរណាសោតចិត្ដនោះក្រេវក្រោធឲ្យចៀសចេញឆ្ងាយ
ច្បាប់នេះមិនខំសាមណេរទាំងឡាយតាមចិត្ដសប្បាយ
អាត្មាទីទៃ។
នរូអ្នកណានឹងស្វែងប្រាជ្ញាឲ្យបានខ្លួនថ្លៃ
ចូរដឹងខុសគាប់ដោយអធ្យាស្រ័យផ្គាប់ដោយហរិទ័យ
អ្នកជាបាធ្យាយ។
២០ -ទោះនឹងស្វែងធម៌ឲ្យមានសំគាល់កុំធ្វើរាយមាយ
ទោះនឹងស្វែងច្បាប់កាន់ខ្ជាប់កុំណាយកុំឲ្យអន្ដរាយ
នូវច្បាប់ក្រមផង។
រីគ្រូបាធ្យាយប្រដូចនូវម្ដាយឪពុកយើងផង
ហ្វឹកហ្វឺនប្រដៅមិនឲ្យមានឆ្គងតាមដោយគន្លង
ព្រេងព្រឹទ្ធបុរាណ។
នរូអ្នកណានឹងស្វែងប្រាជ្ញាជារស្មីប្រាណ
ឲ្យគិតជញ្ជឹងរំពឹងលែងបានកុំធ្វើបំពាន
ប្រទូស្តវឹងស្នង។
នាបីហៅគ្រូដូចអ្នកនាំផ្លូវដើរដោយគន្លង
ទោះនឹងឆ្ពោះទៅស្រុកតូចធំផងសឹងដូចបំណង
នៃចិត្ដចិន្ដា។
រីនឹងចេះឯងដូចអ្នកវង្វេងកណ្ដាលអធ្វា
ពុំនោះដូចខ្វាក់តែម្នាក់អាត្មាចរចេញយាត្រា
ឥតអ្នកដឹកដៃ។
២៥ -សូម្បីរកផ្លូវពុំដែលនឹងត្រូវសឹងពានឯព្រៃ
ហេតុត្បិតចេះឯងឥតអ្នកដឹកដៃចិត្ដនោះសង្ស័យ
ដូចយល់ពុំដល់។
នេះដូចអ្នកផងពុំដោយគន្លងនៃលោកណាយល់
សឹងធ្វើមោហោទោះសោកំហល់ពុំអាចទប់ទល់
នាធ្ងន់នាស្រាល។
ប្រដៅក្ដីច្បាប់សឹងថាពុំគាប់ហេតុចិត្ដអន្ធពាល
ក្ដីច្បាប់ទំងន់សឹងថាជាស្រាលហេតុចិត្ដអន្ធពាល
ចង់តែសប្បាយ។
ពុំដឹងដើមគ្រូបង្កើតអភិរូហ៍ប្រដូចនូវម្ដាយ
ក្លឺពីមនុស្សលោករួចដល់ស្ួគ៌នាយចៀសចតុរាបាយ
នរកទាំងបួន។
នាបីហៅគ្រូកុំធ្វើមូទូចិត្ដនោះឲ្យស្ងួន
កុំធ្វើតំកើងចង់ធំតែខ្លួនក្រែងបាបមកចួន
នៅនាលោកិយ។
៣០ -រីគ្រូបាធ្យាយអាចឲ្យពណ្ណរាយមានរូបរស្មី
ហើយឲ្យរុងរឿងអស់បញ្ចិន្រ្ទិយស្មើព្រះជននី
ជនកសោតហោង។
ព្រះជនកសោតណាបង្កើតអាត្មាឲ្យមានសរិលផង
រក្សាពីតូចមិនឲ្យមានហ្មងអស់សុខទុក្ខផង
ពុំដែលនឹងឆ្អន់។
ព្រះជនកព្រះជនីបើនឹងស្រដីប្រសើរពេកពន់
ថាភ្នំព្រះសុមេរុ៍នោះហោងមហាធ្ងន់ថាបើនឹងគណន៍
ពុំអាចកន្លង។
រីគ្រូបាធ្យាយប្រដូចនូវម្ដាយឪពុកឯងហោង
អាចឲ្យក្ដីច្បាប់ប្រដៅធម៌ផងដោយនូវគន្លង
ព្រះពុទ្ធទាំងឡាយ។
នរូអ្នកណាទោះមានប្រាជ្ញាឲ្យគិតវែងឆ្ងាយ
គុណនោះទាំងបីហៅមហាទូលាយកុំឲ្យអន្ដរាយ
ក្ដីពីព្យាយាម។
៣៥ -រីបុណ្យនិងបាបអំពើសភាពនោះវាតែងតាម
ប្រដូចស្រមោលអន្ទោលតាមប្រាណពុំដែលចៀសបាន
ត្រង់ក្ដីសល់វ៉ល់។
ឲ្យគិតជញ្ជឹងហើយឲ្យរំពឹងប្រាជ្ញាឲ្យយល់
ឲ្យមានវិរិយំសច្ចំកុសលកុំធ្វើសល់វ៉ល់
និងក្ដីទុក្ខសោក។
នរូអ្នកណានឹងនាំអាត្មាឧស្សាហ៍អធ្យោគ
ស្វែងធម៌ជាផ្លូវទៅកាន់បរលោកចូលមហាបថមោក្ខ
គឺនិព្វានហោង។

ដកស្រង់ពីគេហទំព័រ ស្នាដៃកូនខ្មែរ